Case

Hvad former vores oplevelse af den offentlige sektor?

Det skal forskere undersøge for at finde frem til, hvordan vi former vores oplevelse af den offentlige sektor, og hvem vi giver skylden, når hospitaler, skoler eller daginstitutioner ikke fungerer.

  • Samfund og Erhverv
  • Sapere Aude
  • 2018

I nyhederne og på sociale medier hører vi ofte om ventelister og overbelægning på sygehuse, om mangel på personale i daginstitutioner og om for lange skoledage i den danske folkeskole.

 

Det giver os ét billede af den offentlige sektor. Men hvordan ændrer det billede sig, når vi går fra at høre om en del af den offentlige sektor til faktisk selv at bruge den?

 

Og hvem giver vi skylden, hvis tingene ikke fungerer?

 

Det skal forskere fra Københavns Universitet undersøge i et nyt forskningsprojekt. Lektor på Institut for Statskundskab Asmus Leth Olsen skal lede forskningsprojektet.

 

- Vi skal undersøge holdningerne hos folk, som skifter fra at være ‘beskuer’ af den offentlige sektor til bruger af den offentlige sektor. For eksempel folk som går fra at se skolesystemet udefra til at have et barn, som går i skole, siger han.

 

Gennem registerforskning og ved hjælp af spørgeskemaer til mange tusinde danskere vil forskerne undersøge, om folks holdninger til og viden om for eksempel skolesystemet eller sundhedsvæsenet ændrer sig, når de bliver en del af systemet.

 

- En vigtig del handler også om at dykke ned i, hvor folk placerer ansvaret, hvis noget ikke fungerer. Forudsætningen for demokratiet er, at borgerne ved, hvem der har ansvaret for hvad, siger Asmus Leth Olsen.

 

Hvis man bebrejder kommunen, at sygehuset ikke fungerer, eller er sur på skolelederen over lange skoledage, misser man muligheden for selv at gøre noget ved problemerne for eksempel ved at stemme anderledes til regionsråds- eller folketingsvalg.

 

Forskerne skal også undersøge, om man ved at give folk forskellige oplysninger kan påvirke deres forståelser, så de former deres holdninger på et mere oplyst grundlag.

 

- Vi vil sende spørgeskemaer ud og efterfølgende sende folk noget statistisk information for eksempel om ventelister. Derefter vil vi via nye spørgeskemaer undersøge, om det har påvirket deres forståelser og holdning, og hvor længe påvirkningen holder, fortæller Asmus Leth Olsen.

 

Asmus Leth Olsen håber, det nye forskningsprojekt kan være med til at igangsætte en ny tilgang inden for forskning i offentlig forvaltning.

 

- Jeg håber, det her kan blive en ledestjerne inden for forskning på det her område. Så vi begynder at tænke mere psykologi og eksperimentelle studier ind i forskningen. Det kan give en mere detaljeret forståelse af den offentlige sektor, siger han.

 

Modtager

Asmus Jakob Leth Olsen, Lektor, ph.d.
Københavns Universitet

Projekt

Behavioral Citizen as a Layman Public Administration Scientist: Inferences about Public Services

Bevilget beløb

5.789.160 kr

e Læs portræt