Flere psykiatriske tilbud har i de seneste år oprettet gruppeforløb til børn af forældre med psykisk sygdom. På grund af genetik og en til tider ustabil opvækst har disse børn en øget risiko for at udvikle kognitive, emotionelle eller adfærdsmæssige udfordringer. Gruppeforløbene har til formål at give børnene information om psykisk sygdom, mulighed for at møde andre børn i en lignende situation, og værktøjer, som de kan bruge til at håndtere deres forældres sygdom. Selvom flere psykiatriske tilbud nu udbyder gruppeforløb, er der kun begrænset forskning på området. På baggrund af observationer foretaget under gruppeforløbene og interviews med deltagende børn og professionelle, vil dette Postdoc-projekt undersøge de relationer og fortællinger, som skabes gennem gruppeforløbene. Særlig opmærksomhed rettes mod, hvordan disse relationer og fortællinger former børnenes selvforståelse, herunder hvordan de forholder sig til deres fortid, nutid og fremtid. Projektets resultater vil give et nuanceret indblik i potentielle fordele og udfordringer ved gruppeforløb til børn af forældre med psykisk sygdom. Resultaterne kan benyttes til at diskutere indsatser målrettet mennesker i risiko inden for andre velfærdsområder. Projektet indgår i et tværfagligt samarbejde med forskere fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og Monash University i Melbourne, Australien.