I en tid hvor klimakrisen sætter nyt fokus på virksomheders ansvar og bæredygtighed, er det afgørende at forstå digitale mediers potentiale for at give civilsamfundet magt til at holde dem til ansvar. Digitale medier ses ofte som demokratiserende, ikke mindst pga. deres potentiale for at civilsamfundet gennem online kampagner kan påvirke virksomheder til at tage ansvar. Men skandaler som Cambridge Analyticas misbrug af Facebook-brugeres data har skabt usikkerhed om, hvilken slags dataindsamling digitale medier muliggør, og hvordan data bliver analyseret og brugt. Det gør, at vores forestillinger om digitale medier er præget af mistillid. Det kan begrænse kritik og demokratisk debat, fordi vores forestillinger om det digitale påvirker vores digitale handlinger. For eksempel kan virksomheders frygt for angreb på deres omdømme øge deres fokus på indsamling af data om deres kritikere på bekostning af dialog om nye veje for bæredygtig forretning. Samtidig kan civilsamfundsorganisationers frygt for virksomheders overvågning afholde dem fra at forsøge at påvirke dem til at tage samfundsmæssigt ansvar. F.eks. har online kampagner mod brug af palmeolie resulteret i repressalier fra fødevaregiganten Nestlé. DIGIBASE vil gå bag om disse handlinger og ved hjælp af etnografiske og deltagende metoder afdække de forestillinger, som ligger til grund for virksomheders og civilsamfundsorganisationers brug af digitale medier i kampen om at definere virksomheders ansvar i en tid med klimakrise.