Dette forskningsprojekt bidrager til det større forskningsspørgsmål omkring i hvilket omfang deltagere på de finansielle markeder påvirker realøkonomiske udfald. I særdeleshed er vi interesserede i finansielle analytikere som informerer investorer (såsom investeringsfonde) omkring den nuværende situation samt fremtidige udsigter for virksomheder. Analytikere er informationsmellemled fordi de aflytter og evaluerer børsnoterede virksomheders aktiviteter, skriver anbefalingsrapporter og fastsætter indtjeningsprognoser. Projektet består af to underprojekter, som adresserer følgende forskningsspørgsmål: Først undersøger vi om øget dækning fra finansielle analytikere har indflydelse på virksomhedsstrategier med hensyn til skabelsen af ny forskningsbaseret viden. Involvering i forskningsarbejde kan være en vigtig aktivitet for virksomheder i frembringelsen af højinnovative produkter (for eksempel, nye medicinske lægemidler), men denne aktivitet er også meget risikabel for virksomhederne. Dernæst analyserer vi analytikeres rolle i virksomheders produktmarkedsstrategier og fokuserer specielt på opbyggelse af brand gennem varemærker. Finansielle analytikere kan give virksomhederne incitament til at forfølge en mere aggressiv brandingstrategi, hvilket ultimativt kan have effekt på forbrugeradfærd og konkurrenceintensitet. Empirisk adresserer vi disse forskningsspørgsmål ved hjælp af store datasæt om børsnoterede virksomheder i USA.