Personbiler står for 14% af de danske CO2 udledninger, og omstilling til nulemissionsbiler (NEB) er dermed afgørende for det danske reduktionsmål på 70% i 2030. Omstillingen vil være i gang indtil den sidste fossilbil kører af vejen i 2050 eller senere. Der er stor usikkerhed om den fremtidige teknologiske udvikling og om hvordan markedet reagerer på politiske indgreb. Der vil derfor være et løbende behov for afgiftsreformer under omstillingen. Afgiftsreformer besluttes ikke kun ud fra deres effekt på den grønne omstilling, men også ud fra deres effekt på skatteprovenu, mobilitet og ulighed. Disse politikmål er modstridende. Økonomiske modeller er nødvendige for at støtte politikudformningen i at navigere mellem politikmålene. Bilmarkedet er stort og komplekst og derfor udfordrende at modellere. Der er til enhver tid tusind bilvarianter på markedet. Hertil kommer brugtbilmarkedet. Substitutionsmønstrene er komplicerede, eftersom biler er meget forskellige på mange måder. Biler lever 20 år og mange handles adskillige gange i deres levetid. Prisen på brugte biler afhænger af afgiftssystemet. Familierne fordeler deres kørsel på deres biler og bruger NEB til specielle formål. Bilproducenter sætter deres priser ud fra de danske afgifter. Alt dette betyder, at eksisterende modeller lader en del tilbage at ønske. I projektet udvikler vi modeller, der adresserer disse udfordringer. Derved bliver vi bedre i stand til at guide den grønne omstilling.