Unges sociale liv bliver i høj grad formet af de digitale fællesskaber, de indgår i. Samtidig ser vi en tendens til, at ekstreme onlinegrupperinger med racistiske, sexistiske eller stærkt radikaliserede politiske holdninger benytter sociale mainstreammedier til at sprede deres budskaber. Det ekstreme indhold kan være tekstbaseret, men optræder særligt som ’memes’, dvs. billeder eller små filmklip, der spredes viralt på nettet. Sådanne memes kan f.eks. vise nazisymboler eller stærkt sexistisk indhold. De unge bliver dermed mere udsat for ekstremt indhold på nettet, og det er derfor blevet helt afgørende at forstå, hvordan unge uden for de ekstreme grupperinger bruger og forholder sig til det radikaliserede indhold. Projektet ExOC belyser dette spørgsmål ved at undersøge, hvordan radikaliserede memes og tilsvarende indhold spredes fra typisk nicheprægede fora til bredere sociale medier, og hvordan indholdet i praksis indgår i de unges sociale liv. Projektet anvender kvalitative metoder: Vi kortlægger de unges grupper og undersøger igennem observations studier hvordan de deler materiale på tværs. Kvalitative interviews med unge belyser, hvordan de unge selv opfatter deres handlinger samt hvilke kognitive processer der indgår når de producerer og deler. Samlet vil projektet bidrage med central viden til gavn for såvel forebyggelsesarbejdet som videreudviklingen af den del af sociologien, der arbejder med digitale fællesskaber, unges risikoadfærd og online-ekstremisme.