Mange ældre mennesker er mentalt sunde og raske, men hvor gode er deres indlæringsevner? Spørgsmålet er interessant set i grundforskningens perspektiv såvel som for de ældres hverdagsgøremål, hvor mange ældre deltager i krævende aktiviteter som sprogindlæring. Projektet undersøger, om teoretisk velbegrundede antagelser om livslange indlæringsevner kan påvises empirisk. Dette gøres gennem en række træningsstudier, hvor seniorer mellem 65 og 75 år bliver trænet i at opfatte fremmede lydkontraster som f.eks. stemt og ustemt ”z” og ”s” i engelske ord som buzz og bus, hvilket er vanskeligt for danskere. Projektet undersøger bl.a., om en sådan perceptuel træning kan forbedre de ældre deltageres evne at skelne
mellem fremmede sproglyde i perception såvel som lydproduktion. Et andet mål er at finde ud af, om udbyttet af træning kan øges, hvis deltagere ikke blot lytter til de fremmede lyde (auditiv træning), men samtidigt kan se hvordan de lyde bliver frembragt (audiovisuel træning). Baseret på den eksisterende forskning, som udelukkende har beskæftiget sig med perceptuel træning af yngre deltagere under 40 år, forventes det, at ældre deltagere også kan trænes til en bedre opfattelse og produktion af fremmede sproglyde. Projektets resultater kan bidrage til grundforskningen og give et mere nuanceret syn på de ældres indlæringsevner.
Resultaterne kan desuden anvendes at forbedre fremmedsprogindlæring – for alle aldre.