Frygt er en forsvarsmekanisme der er udviklet for at beskytte organismer mod fare, men nogle arter, inklusive mennesker, opsøger frivilligt situationer der tillader dem at lege med frygt. Eksempelvis elsker børn at blive jagtet for sjov af forældre der lader som om de er monstre, og rigtig mange mennesker opsøger frivilligt gyserunderholdning. Dette besynderlige fænomen, som vi kalder ”rekreativ frygt”, er dårligt beskrevet i forskningen. Dette forskningsprojekt sætter sig for at kortlægge rekreativ frygt. Dels undersøges det hvordan mennesker bruger rekreativ frygt i løbet af deres liv, dels foretages eksperimentelle studier hvor forsøgspersoner udsættes for forskellige frygt-stimuli (i form af gysercomputerspil og andet), og dels foretages et studie i et kommercielt spøgelseshus. Disse undersøger vil afdække hvornår, hvordan og hvorfor folk opsøger rekreativ frygt, samt hvad der karakteriserer rekreativ frygt på et psykologisk, adfærdsmæssigt og fænomenologisk plan. Desuden vil forskningsprojektet give viden om hvad der sker, når rekreativ frygt går galt – eksempelvis når en gyserfilm bliver for uhyggelig og man må forlade biografen eller slukke fjernsynet. Projektet giver dermed værdiful viden om et uhyre udbredt men empirisk underbelyst fænomen.