Lærer vi af vores erfaringer? Eller er vores adfærd uløseligt knyttet til vores intelligens og opdragelse? Og hvis vi lærer, hvad lærer vi så i virkeligheden? Simpelthen hvordan vi skal håndtere den konkrete situation, vi befinder os i, eller er vi i stand til at tyde kompleksiteten i vores omgivelser og finde den bedste måde at løse situationen på, og dernæst overføre vores erfaringer til nye kontekster. Gennem laboratorieeksperimenter og online eksperimenter studerer vi, hvordan læringsprocessen udvikler sig i det menneskelige sind. For at gøre dette vil vi indsamle og analysere data om øjenbevægelser (på engelse eye-tracking), som er et hyppigt anvendt værktøj til at studere den proces hvorigennem mennesker ræsonnerer strategisk. Vi vil også indsamle oplysninger om folks beslutninger for at undersøge, hvordan specifik information påvirker menneskelig adfærd. I projektet vil vi specifikt undersøge, om og hvordan individer kan blive mere strategiske gennem læring, hvilke typer af erfaringer der har indflydelse på læring, hvorvidt det er muligt at tilskynde mennesker til at blive mindre strategiske samt hvilke typer af læring der kan overføres på tværs af situationer. Hvordan læring udvikles, og især hvordan information indsamles, anvendes og sidenhen overføres på nye situationer, er stadig en uklar proces, som kun har været studeret i ringe omfang. Forskningsteamet vil være baseret på Syddansk Universitet og vil samarbejde med IMT School For Advanced Studies i Lucca, Italien