Virtual reality tillader mennesker at bevæge sig som de gør i den virkelige verden. Den kan derfor bruges til at lære at bevæge sig i simulerede omgivelse, fx realistiske omgivelser (som at lære at lave kirurgi eller at arbejde i rummet) eller i urealistiske omgivelser (som at rejse i mikroskopiske verdener eller at navigere gennem en virtuel udstilling). Selvom der er forsket intensivt i bevægelse i VR så oplevelses de stadig som klodsede og ubehagelige. Bevægelser lært i VR kan heller ikke pålideligt bruges i den virkelige verden.
Mit mål er at lave det videnskabelige fundament for at forbedre bevægelse i VR. Jeg vil karakterisere bevægelsesteknikker i VR og derigennem hjælpe forskere med at ræsonnere om dem, udvikle metoder til at evaluere dem og designe værktøjer til at designe dem. Hvis dette lykkedes så vil projektet forbedre hvordan folk bevæger sig i VR og hvor godt bevægelser i VR kan benyttes i den virkelige verden. Derved kan dette projekt have indflydelse på millioner of VR brugere gennem anvendelser i turisme, sport og industri, og på forskning i fx filosofi og medicinsk træning.