AKTIV SKOLE. Forskning viser at fysisk aktivitet (FA) har en gavnlig effekt på en række vigtige faktorer i menneskets liv, f.eks. trivsel, fysisk og mental sundhed og skolepræstation.
FORMÅLET er at udvikle to gennemførlige FA interventioner (sub-studie 1), samt at måle effekten af disse to interventioner på skolepræstation (sub-studie 2). De to interventioner baseres på: 1) ’embodied cognition’ (’læring med kroppen’), der har fokus på stor integration af FA i det faglige stof, der skal læres (MOVE & LEARN), og 2) FA med fokus på intensitet, motivation, som sikrer deltagelse og høj puls for alle elever (RUN, JUMP & FUN). I sub-studie 1 udvikles og afprøves interventionerne i et studiedesign med flere følgende, kortere interventioner, der løbende justeres i tæt samarbejde med skolerne (co-creation forskning). Data indsamles via validerede spørgeskemaer, interviews og observationer. Sub-studie 2 er et stort skolebaseret, cluster-randomiseret interventionsstudie, som tester effekten af interventionerne udviklet i Sub-studie 1. De deltagende skoler bliver tilfældigt fordelt i en af tre grupper; ’MOVE & LEARN’, ’RUN, JUMP & FUN’ og en kontrolgruppe. Hovedudfaldsmål er matematik, som er vist særligt at påvirkes af FA (30-50% forbedring). Øvrige udfaldsmål er andre faglige præstationer, kognition, FA, kondition, motivation og trivsel mm. Projektets inddragelse af lærere, skoler og kommuner i udviklingen af interventionerne er unikt og bidrager til udviklingen af fremtidens skole.