Kvaliteten af barnets tilknytning til sine primære omsorgsgivere spiller en afgørende rolle ift. udviklingen på lang sigt. Imidlertid er langt størstedelen af alle 1-2 årige danske børn indskrevet i et dagtilbud, hvilket betyder, at professionelle omsorgsgivere står for en stor del af de relationelle erfaringer, det lille barn får med voksne. Professionelle omsorgsgivere har derfor en vigtig plads i barnets netværk af tilknytningsrelationer, som danner skabelonen for, hvordan barnet danner nye relationer.
Formålet med projektet er, i samarbejde med Høje-Taastrup Kommune, Katrien Helmerhorst fra Erasmus University Rotterdam og Danmarks Evalueringsinstitut, at undersøge om en tilknytningsbaseret indsats rettet det pædagogiske personale i dagtilbud for 0-2 årige børn, kan kan forbedre kvaliteten af personalets samspil med børnene.
Indsatsen, der afprøves, er oprindelig rettet mod forældre (Circle of Security Parenting), men udviklerne har tilpasset det til dagtilbudskonteksten (Circle of Security – Classroom). Fokus i programmet er specifikt på at forbedre omsorgsgiveres øge barnets tilknytningstryghed til den voksne; således at barnet får den følelsesmæssige nærhed og hjælp til regulering, det har behov for, hvilket er grundlag for at børn kan udforske, lege og lære.
Effekten af indsatsen måles via observation af de pædagogiske personalers samspil med børnene med en nyudviklet metode, der er udviklet til evaluering af kvaliteten af omsorgsmiljøet i Hollandske dagtilbud.