Hvordan lød fortiden, og hvordan kan vi rekonstruere dens lyde på museumsudstillinger? Lyde har fundamental indflydelse på hvordan vi oplever et sted, men det er aldrig blevet forsøgt at bruge lyde og støj, hørelse og lytning i studier af hoffets historie. I SOUND vil vi studere soundscapes og hverdagsliv ved hoffet i Rosenborg ud fra den soniske histories perspektiv. Vi vil undersøge lyde som genereres af mennesker på tværs af sociale klasser og køn (kongelige familier, tjenere, elskerinder, handlende), af dyr, mekaniske genstande (klokker, vogne, køkkenredskaber, våben), kunstneriske lyde (musik, underholdning) og naturlige lyde (vand, vind, ild). Indtil for nylig har den historiske forskning været veltalende, men temmelig tunghør; ligesom museer har været overvejende tavse. Vi vil udfordre de perspektiver på steder som primært baseres på det visuelle, og som dermed er fikseret, umiddelbar og som implicerer afstand og et perspektivisk blik. Som kontrast er lyd ’immersiv’ og dynamisk; den bevæger sig gennem rummet og involverer derfor tid og mennesker som lydskabere. Lyd tvinger også fokus over på den menneskelige krop som en af dens væsentligste kilder, og giver os anledning til at undersøge spørgsmål om køn såvel som om sociale, kulturelle og politiske betydninger. Et af dette projekts resultater vil være realiseringen af en udstilling med soundscapes på Rosenborg i 2023 med det formål at formidle historie henvendt til publikums ører, ikke kun deres øjne.