Hvordan påvirker reformer af kontanthjælpen børns sundhed og trivsel?

Når reglerne for at modtage kontanthjælp bliver ændret, har det også en konsekvens for kontanthjælpsmodtagernes børn. Et nyt forskningsprojekt skal nu granske børnenes sundhed og trivsel med udgangspunkt i reformen fra 2016. Målet er at klæde politikere og praktikere bedre på.

Et barn sidder ved et bord og tegner med en farveblyant. I forgrunden kan man ane andre børn, der leger.
Adobe Stock

Når far eller mor er på kontanthjælp, kan det have en effekt på barnets sundhed og trivsel. Men hvordan?

I 2025 blev der gennemført en stor reform af kontanthjælpen for første gang siden den forrige kontanthjælpsreform i 2016. Et nyt forskningsprojekt skal nu evaluere reformen fra 2016 for at se, om den kan have haft nogle utilsigtede konsekvenser for børns sundhed og trivsel.

»Vi har rigtig mange videnskabelige studier, der viser, at der eksisterer en social ulighed i sundhed blandt børn. Det kan vi godt slå to streger under. Dette projekt skal gå skridtet videre og se på, hvad der kan være med til at generere den ulighed på et samfundsniveau. Hvilke policymekanismer kan politikerne ændre på, hvis de har et ønske om for eksempel at skabe en mere sundhedsfremmende socialpolitik?,« siger Else Foverskov, adjunkt på Institut for Folkesundhedsvidenskab under Københavns Universitet, som kommer til at stå i spidsen for forskningen.

Et par af de store forandringer i kontanthjælpen i 2016 var, at der blev indført et loft over, hvor meget kontanthjælp en person kunne modtage. Der blev også indført et krav om, at kontakthjælpsmodtagere skulle arbejde mindst 225 timer om året, hvis de skulle undgå at miste noget af kontanthjælpen.

Da reformen trådte i kraft, var det omtrent 38.700 børn, der levede i familier, hvor en af forældrene var på kontanthjælp.

Forskerne skal se på store mængder data

Forskningen kommer til at bygge på registerdata, som består af fire dele:

•    Fødselsdata, for eksempel lav fødselsvægt og om børnene er blevet født for tidligt.
•    Spædbørns vækst.
•    Væksten blandt skolebørn.
•    Psykisk sygdom blandt børnene, med fokus på diagnoser, medicinforbrug og kontakt med sundhedsvæsnet.

Forskerne indhenter data om børnene over en årrække, før og efter reformen fra 2016 trådte i kraft. De bliver holdt op imod en kontrolgruppe bestående af børn, hvis forældre ikke var på kontanthjælp.

Else Foverskov kommer til at ansætte en postdoc til at bistå med forskningen i løbet af de tre år, projektet er planlagt til at vare. 
Derudover samarbejder hun med Rita Hamad, professor på Harvard University i USA, Sam Harper, professor på McGill University i Canada, og Anne-Marie Nybo Andersen, der som professor ligeledes er ansat på Institut for Folkesundhedsvidenskab.

Fortidens erfaringer kan ruste os til fremtiden

Efter tre års forskning skal projektet gerne munde ud i en større forståelse af, hvordan vores social- og velfærdspolitik er med til at forme sundheden i befolkningen.

»Jeg håber, at vi opnår nogle resultater, som kan bruges af politikere og praktikere i deres planlægning af fremtidige politikker og indsatser,« fortæller Else Foverskov og fortsætter:

»Det vigtige er at få identificeret, hvilke policymekanismer der påvirker sundhed tidligt i livet blandt nogle af dem, der er mest udsatte i samfundet.«

Hun fremhæver, at der både kan vise sig at være positive og negative konsekvenser af kontanthjælpsreformen anno 2016 i forhold til børns sundhed og trivsel, og at effekterne samtidig kan vise sig at variere afhængig af karakteristika ved familierne.

»I dag står vi allerede et nyt sted. Men hver reform kan evalueres på sine egne præmisser, og vi kan lære noget af den enkelte reform, som vi kan tage med os videre til de næste,« slutter Else Foverskov.

Fakta: Udvalgte nedslag i kontanthjælpens historie

Kontanthjælpen udspringer af Bistandsloven, som trådte i kraft 1. april 1976. Formålet med loven var blandt andet at samle reglerne for social forsorg og støtte.

I 1982 blev maksimumsgrænsen for, hvor meget kontanthjælp man kunne modtage, sænket med godt 11 procent. Samtidig blev det indført, at unge kontanthjælpsmodtagere uden børn eller uden en tidligere lønindtægt skulle modtage en lavere ydelse end andre modtagere af kontanthjælp.

I 1998 blev Bistandsloven erstattet af Lov om social service, Lov om aktiv socialpolitik og Lov om retssikkerhed og administration.

I 2004 blev det første reelle kontanthjælpsloft indført. For eksempel kunne en enlig forsøger maksimalt modtage 17.984 kroner om måneden i ydelse. Loftet blev atter afskaffet i 2011.

I 2014 mistede unge under 30 år retten til kontanthjælp og modtog i stedet hjælp til uddannelse. Personer over 30 år fik blandt andet skærpet kravene til aktivt at søge arbejde for at kunne modtage kontanthjælp.

Med reformen fra 2016, som er omdrejningspunktet for Else Foverskovs forskning, blev der atter indført et kontanthjælpsloft for, hvor meget man kunne modtage i ydelse. Denne gang kunne en enlig forsøger maksimalt modtage 15.031 kroner om måneden. Samtidig blev det et krav, at den enkelte kontanthjælpsmodtager skulle arbejde mindst 225 timer om året for ikke at miste noget af sin ydelse.

I 2025 blev 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet atter afskaffet. Derudover er yderligere en række ydelser blevet afskaffet, herunder uddannelseshjælpen, så der kun er kontanthjælpen tilbage. Den kan have de tre satser: forhøjet sats, grundsats og mindstesats. Dertil kommer en række tillæg.

Kilder: Lex – Danmarks Nationalleksikon, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering