Mange piger fravælger naturfag, fordi de undervurderer deres egne evner, mens drenge ofte overvurderer sig selv. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis være, og måske kan et nyt, dansk forskningsprojekt være med til at skabe bedre balance i kønsfordelingen inden for naturvidenskaben.
Piger er lige så gode som drenge til naturfag som matematik, biologi, fysik og kemi, men det tror mange piger ikke selv på. Til gengæld er mange drenge overbevist om egne evner, selvom de nok ret beset ikke er bedre end pigerne.
Det har forskning fra VIVE vist, og Maria Falk Mikkelsen, som er en af forskerne bag, er nu i gang med at forsøge at finde årsagerne til skævheden. Hun kigger blandt andet på undervisningens og lærernes rolle, børns sociale sammenligninger med klassekammerater og deres forældres indflydelse.
Dette er tredje og sidste afsnit i en podcastserie om, hvordan forskning kan forbedre folkeskolen.
Podcastserien er produceret af Videnslyd for Danmarks Frie Forskningsfond.
Medvirkende: Maria Falk Mikkelsen, seniorforsker ved VIVE og lektor ved Institut for Statskundskab, SDU
Vært og tilrettelægger: Kasper Friis
Maria Falk Mikkelsen
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Gender Stereotype Beliefs in Public Education (STEREO)
Inge Lehmann-programmet
Tematisk
2.879.915 kr.