Rethinking the Choice Process
I projektet vil vi udvikle en teori om forbrugeres visuelle opmærksomhed, når de træffer deres valg i fysiske eller online forretninger. Ved at kombinere forskellige videnskabelige discipliner som biologi, psykologi og økonomi vil vi lave en matematisk model, der kan forudsige, hvilke produkter forbrugere ser og hvilke de ignorerer. Modellen vil gøre os i stand til bedre at forudsige, hvilke valg forbrugerne træffer, og hvordan de f.eks. kan guides mod sundere og mere bæredygtige produkter.
Projektet har til formål at udvikle en matematisk model, der beskriver, hvilke produkter forbrugere ser og vælger i f.eks. supermarkeder eller netbutikker. Modellen styrker vores forståelse af de psykologiske processer bag forbrugerbeslutninger og forbedrer vores evne til specifikt at forudsige, hvilke produkter forbrugere vælger. Evnen til at forudsige forbrugeres beslutninger spiller en nøglerolle i socialt ansvarlig markedsføring og offentlig politik og kan være med til at styrke valget af sundere og mere bæredygtige produkter.
Som lille var jeg meget interesseret i biologi. Senere ændrede interessen sig til filosofi og senere igen til kognitionsteori. Når jeg ser på min forskning i dag, bærer den præg af flere af de emner som tidligere fangede min nysgerrighed. I dette projekt vil vi f.eks. kombinere biometriske metoder med kognitive teorier for at løse et filosofisk problem: om vi ser på produkter, fordi vi kan lide dem, eller om vi kan lide produkter, fordi vi ser på dem.
Den største udfordring i projektet er at forklare, hvordan forbrugere træffer beslutninger, når de shopper online eller i fysiske forretninger. For at løse det problem er vi nødt til først at forklare, hvilke produkter forbrugerne ser og hvilke de ignorerer samt hvordan de udtrykker deres præferencer i forhold til de produkter de har set på.
Jeg håber, at den teori vi vil udvikle, vil hjælpe grundforskning i beslutningsteori videre mod mere realistiske adfærdsmodeller. Der er på nuværende tidspunkt ganske få teorier som kan beskrive, hvad der foregår uden for laboratoriet. Teorien vil også kunne bruges til at guide forbrugerens valg i retning af sundere og mere bæredygtige produkter.
Sapere Aude-programmet giver mig mulighed for at lave et stort og ambitiøst forskningsprojekt som forhåbentlig vil positionere mig endnu stærkere inden for mit eget forskningsfelt. Sapere Aude-programmet er samtidig en blåstempling, som vil gøre det nemmere at søge andre fondsmidler.
Min partner og jeg forsker begge i samme emne. På det seneste har vores samtaler dog drejet sig væk fra forskning til at handle om vores lille søn Isaac. Når tiden tillader det, er jeg vild med at læse skønlitteratur, især bøger af Neal Stephenson.
Aarhus Universitet, Institut for Virksomhedsledelse / MAPP
Forbrugerpsykologi
Aarhus
Nykøbing Katedralskole i Nykøbing Falster