Ikke-Muslimsk Islam
I mit projekt undersøger jeg ikke-muslimsk islam. Det vil sige, produktioner af islam som ikke inkluderer troen på Allah, og som oftest produceres af ikke-muslimer. Det kan virke lidt besynderligt at rette fokus mod ikke-muslimer, fordi islamforskere normalt studerer, hvordan muslimer fortolker islam, men det er netop pointen med mit projekt. Jeg har observeret, at ikke-muslimer producerer islam – dog med helt andre formål end at tro på Allah. Derfor vil jeg teste hypotesen, at ikke-muslimsk islam er den mest dominerende form for islam i danske medier. Bagefter vil jeg undersøge ikke-muslimsk islam i domstolssystemet, uddannelsessystemet, folketinget og danske medier. Mit projekt vil forklare, hvorfor og hvordan ikke-muslimer producerer islam, hvilke funktioner sådanne produktioner har i samfundet og hvilke betydninger de har for almen viden om islam i Danmark.
I gymnasiet drømte jeg egentlig om at blive fysiker, men jeg blev interesseret i de humanistiske fag på grund af adskillige virkelig dygtige og inspirerende undervisere. Jeg valgte religion, fordi jeg fandt fænomenet fascinerende. Siden fandt jeg ud af, at religionsvidenskab udgør et såkaldt områdefag, hvor man anvender en meget bred vifte af metoder og teorier fra både humaniora og samfundsvidenskaberne til at undersøge sit forskningsobjekt. Det vil sige, at religionsvidenskaben er meget forgrenet, og at man studerer religion som fænomen i meget forskellige kontekster. Man kommer helt enkelt vidt omkring, og det kan jeg godt lide. Desuden er der – ligesom i andre videnskaber – en række store spørgsmål, som vi endnu ikke kender svaret på, og det er jagten på svarene, som motiverer mig. Det, tror jeg dog, er meget almindeligt for forskere generelt.
Mit projekt studerer, hvordan ikke-muslimer både producerer og konsumerer islam, og dermed bryder jeg med grundantagelsen, at al islam inkluderer troen på Allah. Det vil sige, at jeg på ny skal konceptualisere, hvad islam er som forskningsobjekt. Eksempelvis at islam kan produceres af politiske partier, journalister og folkeskolelærere med helt andre formål end troen på Allah. Den største udfordring bliver at udvikle en ny definition af islam, hvor konsekvenserne af denne observation er indarbejdet. Hvis det lykkes, så vil det imidlertid have stor betydning for islamiske studier og formentlig også religionsvidenskab, for dermed ændres definitionen af, hvad religion er eller kan være. Desuden vil en ny definition åbne for studiet af ikke-muslimsk islam som et nyt forskningsfelt – og studiet af ikke-jødisk jødedom, ikke-kristen kristendom og så videre.
Mit projekt har fokus på domsstolssystemet, uddannelsessystemet, folketinget og danske medier. Det er med andre ord et projekt, som undersøger institutioner, der er i berøring med centrale problemstillinger i nutidens samfund. Derfor forventer jeg, at mit projekt vil føre til bedre retssikkerhed, højere lovkvalitet, en mere virkelighedsnær politisk debat, bedre muslimsk repræsentation, en mere relevant og virkelighedsnær journalistik, nye didaktiske redskaber og lærebøger, som på en ny måde reflekterer over beskrivelsen af religion uden for en trosramme. Jeg har en plan for, hvordan jeg vil komme i mål med hvert enkelt af disse fodaftryk og dermed løse store og små problemer i samfundet med mit projekt.
Det har enorm betydning for min karriere, at jeg gennem Sapere Aude programmet har fået forskningsmidler til at forfølge min observation af, at ikke-muslimer både producerer og konsumerer islam – og at islam kan produceres med andre formål end troen på Allah. Med disse forskningsmidler kan jeg nemlig teste min hypotese og undersøge fænomenet ikke-muslimsk islam empirisk. Hvis hypotesen viser sig at være sand, så er det helt afgørende, at mit forskningsprojekt har en sådan kvalitet, at det overbeviser mine kollegaer. Det ville være et kæmpe boost til min forskningskarriere at sætte så tydeligt et præg på islamiske studier på så tidligt et tidspunkt i min karriere.
Til trods for min store interesse i religion, så er jeg ikke selv religiøs. Jeg blev eksempelvis gift af en Elvis-efterligner i Las Vegas, og jeg er ikke medlem af noget trossamfund. Min nysgerrighed rækker også langt ud over islamiske studier og religionsvidenskab. I studieårene rejste jeg med rygsæk i en stor del af verdenen – typisk 2-3 måneder om året – og bosatte mig efterfølgende midlertidigt i Jordan og af to omgange i Egypten. Desuden er jeg stadig interesseret i fysik – særligt i astrofysik – og observerer stjernehimlen med amatørteleskop. Kort sagt: Jeg er enormt nysgerrig og udnytter de mange muligheder, der er i nutidens informationssamfund, for at få stillet min nysgerrighed.
Københavns Universitet
Islamiske Studier
København
Greve Gymnasium