Multimodal Spatial Interfaces for Human-AI Collaboration
Projektet undersøger, hvordan vi kan bruge multimodale AR/VR-grænseflader – som blikretning, håndbevægelser og stemme – til at forbedre samarbejdet mellem mennesker og AI-systemer. Målet er at gå væk fra tekstbaserede kommandoer og i stedet muliggøre mere naturlig, rumlig interaktion. Jeg undersøger, hvordan disse grænseflader påvirker effektivitet i prompts, understøtter fysiske opgaver og håndterer komplekse visualiseringer. Målet er at gøre AI lettere og mere intuitiv at bruge i praksis.
Det, der fangede mig ved HCI, er det menneskelige fokus. Uanset hvor avanceret teknologien er, er det mennesker, der skal bruge den – og deres behov bør komme først. Jeg mener, vi ikke bør bygge systemer bare fordi vi kan, men fordi de tjener folk. HCI giver en ramme for at udvikle teknologi, der er nyttig, tilgængelig og tilpasset den måde, vi faktisk tænker og handler på. Det er det, der driver mit arbejde.
En central udfordring er at integrere flere inputkanaler – såsom blik, tale og bevægelser – i brugerflader, der føles intuitive og responsive. AI skal kunne tolke disse signaler i realtid og tilpasse sig konteksten, hvilket rejser både tekniske og designmæssige spørgsmål. Projektet bidrager også til det bredere spørgsmål om, hvordan vi sikrer, at AI handler i tråd med menneskelige intentioner og kontrol – og dermed bygger mere anvendelige og tillidsvækkende systemer.
På lang sigt kan projektet bidrage til at gøre AI mere tilgængelig og nemmere at bruge. Ved at reducere afhængigheden af komplekse kommandoer og tillade mere naturlig interaktion, kan forskningen åbne AI for flere brugere. Det understøtter et skifte mod teknologi, der er mere forståelig, responsiv og menneskecentreret – og dermed giver bedre og mere inkluderende digitale oplevelser.
Sapere Aude vil give mig mulighed for at forfølge denne forskningsretning med fuldt fokus. Det giver mig chancen for at opbygge et stærkt team, gennemføre ambitiøse eksperimenter og tage reel ledelse i udviklingen af menneske-AI interaktion. Det vil også styrke internationale samarbejder og give plads til at forfølge nye idéer, som ikke nødvendigvis passer ind i traditionelle bevillingsrammer.
Tidligere var jeg gamer og brugte meget tid på spil som Counter-Strike og World of Warcraft. Det førte naturligt til en interesse for computere. Men det var human-computer interaction, der for alvor fangede mig. Det handler om at finde nye måder at interagere med computere på – og om at gøre det intuitivt og brugervenligt, præcis som i gode spil og interaktive programmer. Den kombination af kreativitet og anvendelighed præger stadig min tilgang til forskning.
Aarhus Universitet
Human-Computer Interaction / Multimodale grænseflader / AI
Aarhus
Lessing Gymnasium Dusseldorf