Nyhed

Ekstraordinær indkaldelse af forslag til ét nyt medlem af Danmarks Frie Forskningsfond | Samfund og Erhverv pr. 1. september 2023

Bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond indkalder hermed forslag til ét medlem af Danmarks Frie Forskningsfond | Samfund og Erhverv med frist torsdag den 1. juni 2023 kl. 16.00.

Den ledige plads i Danmarks Frie Forskningsfond | Samfund og Erhverv er inden for følgende område:

  • Statskundskab, med særligt henblik på international politik

Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) har en fondsfunktion og en rådgivningsfunktion. Fonden har til opgave at styrke kvaliteten af dansk forskning ved at yde tilskud til konkrete forskningsaktiviteter baseret på forskernes egne initiativer og har derudover mulighed for at udmønte midler til tematisk forskning. Fondens rådgivning sker efter anmodning eller på eget initiativ. Derudover skal fonden bidrage til at styrke formidlingen og anvendelsen af forskningsresultater.

Danmarks Frie Forskningsfond består af en bestyrelse (en formand og otte med-lemmer) og fem faglige forskningsråd (12-18 medlemmer). De fem faglige forskningsråd er:

  • DFF | Kultur og Kommunikation
  • DFF | Natur og Univers
  • DFF | Samfund og Erhverv
  • DFF | Samfund og Erhverv
  • DFF | Teknologi og Produktion

DFF’s medlemmer udpeges for en periode på indtil fire år. Genudpegning er mulig, indtil et medlem har været udpeget i samlet seks år.

De faglige forskningsråd afholder ordinære rådsmøder i Danmark ca. fire gange om året og har derudover løbende skriftlig procedure på rådgivningssager, hvor det er nødvendigt. Hvert råd behandler årligt i gennemsnit 300-500 ansøgninger.

Krav til kandidater

Samtlige 84 medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse og faglige forskningsråd skal være anerkendte forskere, dvs. personer der i en årrække på videnskabeligt plan aktivt har beskæftiget sig med forskning, og som er på mindst lektor- eller seniorforskerniveau.

Samtlige medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) udpeges i deres personlige egenskab, og der lægges vægt på en bred erfaring inden for både dansk og international forskning. Danmarks Frie Forskningsfond ser gerne flere DFF-medlemmer med baggrund fra erhvervslivet.

Medlemmerne til de faglige forskningsråd udpeges, så der i det enkelte faglige forskningsråd er en bred faglig dækning inden for rådets virke. Derudover tilstræber DFF en sammensætning af det enkelte faglige råd med en jævn fordeling af medlemmer i forhold til køn, institutioner (offentlige som private) og forskningsmiljøer fra forskellige dele af landet - uden at gå på kompromis med fagligheden.

Medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfonds faglige forskningsråd, herunder formændene, kan ikke samtidig sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, bestyrelsen for Danmarks Grundforskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond eller bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond.

Bestyrelsen har mulighed for at supplere de indkomne forslag til kandidater til de faglige forskningsråd med henblik på at sikre en bred dækning som beskrevet ovenfor.

Der ses gerne forslag til kandidater til bestyrelsen og fagråd med en eller flere af nedestående erfaringer:

  • International erfaring
  • Tværvidenskabelig forskningserfaring
  • Erfaring fra erhvervslivet

For fagrådsmedlemmer er det ligeledes vigtigt med en bred forskningsmæssig erfaring, der gør det muligt for det enkelte medlem at vurdere ansøgninger uden for eget ekspertiseområde.

Møder i bestyrelsen og forskningsråd foregår på dansk. Det er derfor en forudsætning, at DFF-medlemmer kan læse og forstå dansk, mens skriftlige og mundtlige bidrag til drøftelsen for DFF-medlemmer, der foretrækker det, kan foregå på engelsk.

DFF anbefaler, at kandidatens ansættelsessted orienteres om kandidaturet.

Ligestilling

Bestyrelsen skal jf. Lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond (LOV nr. 384 af 26/04/2017) tilstræbe en ligelig
kønssammensætning ved udpegningen af medlemmer. På baggrund af ovenstående anmoder Danmarks Frie Forskningsfond om, at der indsendes forslag om både kvinder og mænd til den ledige post.

Indsendelse af forslag

Forslag sendes elektronisk sammen med kandidatens CV og publikationsliste (i én pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor), en samtykkeerklæring fra kandidaten om behandling af personoplysninger (en pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor) og en motivation for kandidaten (en pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor).

Derudover skal følgende informationer være klar, inden forslag kan sendes ind elektronisk: Kandidatens fulde navn, som også skal fremgå af CV’et (korrekt angivet med æ, ø og å), fødselsår, universitetsgrad, e-mailadresse, stilling, titulering (spørg kandidaten, hvordan vedkommende vil tituleres) og ansættelsessted. Derudover skal man have sikret sig, at kandidaten kan læse og forstå dansk, mens skriftlige og mundtlige bidrag til rådsdrøftelsen for DFF-medlemmer, der foretrækker det, kan foregå på engelsk, jf. ’Krav til kandidaten’ ovenfor. Som det sidste angives det, om kandidaten eller forslagsstiller har orienteret sit ansættelsessted om kandidaturet (ikke et krav).

Elektronisk fremsendelse af forslag

Alle kandidater skal være adspurgt, inden forslag indsendes.

CV og publikationsliste
CV og publikationsliste skal være på dansk eller engelsk.

CV’et (maks. to sider) skal indeholde den foreslåede persons nøjagtige institutionsadresse (på dansk for danske institutioner evt. i parentes efter det engelske navn i et engelsksproget CV) og oplysninger om uddannelse, beskæftigelse, hædersbevisninger, akademiske resultater, forskningsmæssige nøgleområder, projektledelse og vejledning. CV’et må ikke indeholde fortrolige oplysninger (f.eks. CPR-nummer), og orlovsperioder undtaget barsels- og adoptionsorlov angives uden yderligere specificering.

Publikationslisten skal indeholde udførlige referencer til publikationer fra de seneste fem år og gerne opdelt på peer-reviewed og øvrige videnskabelige indlæg samt angivelse af det fulde antal publikationer.

Pdf-filen med CV og publikationsliste navngives med kandidatens fulde navn, XXX, således at navnet bliver ’CV-XXX’.pdf’.

Samtykkeerklæring fra kandidaten om behandling af personoplysninger
Formularen Samtykkeerklæring for kandidater foreslået til Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse og faglige forskningsråd (Filnavn: DFF-Samtykke til brug af kandidatens personoplysninger) underskrives af kandidaten, dateres og skannes. Pdf-filen navngives med kandidatens fulde navn, XXX, således at navnet bliver ’Samtykke-XXX’.pdf’. Formularen er vedlagt indkaldelsen og ligger endvidere på DFF’s hjemmeside. Det fremgår af samtykkeerklæringen, hvad der skrives under på.

Kandidater uden samtykkeerklæring til behandling af kandidatens personoplysninger vil ikke komme i betragtning.

Samtykkeerklæring (pdf)

Motivering for kandidaten
Der skal sendes en motivering med til forslaget til en kandidat. Pdf-filen med
motiveringen navngives ’M-XXX.pdf’

Forslagene skal være Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i hænde senest torsdag den 1. juni 2023 kl. 16.00.

Videre proces

Udpegning
Bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond vil udpege rådsmedlemmet til den ledige plads i DFF | Samfund og Erhverv (FSE) på møde d. 29. august 2023. Det udpegede FSE-medlem vil blive kontaktes umiddelbart efter bestyrelsesmødet og indkaldt til et virtuelt informationsmøde. Der lægges op til, at det nye FSE-medlem indgår i rådets ansøgningsbehandling umiddelbart efter sin indtræden d. 1. september 2023.

Behandling af personoplysninger

Information om behandling af personoplysninger i forbindelse med udpegningen af fagrådsmedlemmer kan tilgås via nedenstående link.

Information om behandling af personoplysninger

Yderligere oplysninger

Evt. spørgsmål vedr. ovenstående kan rettes til fuldmægtig Vibeke Kalsbeek (+45 72 31 83 35, vka@ufm.dk).

Generelle spørgsmål vedr. Danmarks Frie Forskningsfond kan rettes til kontorchef Jesper Risom (+45 72 31 83 00, DFF_forvaltning@ufm.dk)

 

 

Vil du i kontakt med kommunikations- og presseteam?

Karen Marie B. Vølund, +45 72 31 89 31, e-mail: kmbv@ufm.dk
 
Berit Bader Lemming, +45 72 31 95 08, e-mail: bbl@ufm.dk