Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt næsten 33 millioner kroner til fem nyskabende forskningsprojekter, som alle har det overordnede mål at sikre bedre læring og trivsel i grundskolen. Projekterne er med til at styrke den praksisnære forskning og fordeler sig bredt på emne og metoder.
Hvordan skaber vi inkluderende læringsmiljøer for børn i skolen, og hvordan påvirker digitalisering og skærmbrug elevernes læringsudbytte og trivsel? Det er nogle af de spørgsmål, som forskningsprojekterne, der netop har fået midler fra Danmarks Frie Forskningsfond, skal forsøge at give svar på.
»Vi har selvfølgelig valgt projekterne ud fra kvalitet i forhold til videnskabelig tyngde, men det gør mig glad, at de også fordeler sig over de undertemaer, som opslaget lagde op til i år. Vi får både noget ny banebrydende forskning inden for matematikudfordringer, inden for inklusion i skolen, inden for digitalisering og ulighed i forhold til køn. Samlet set får vi en rigtig stærk mængde af forskning, som både kan styrke vores praksis i skolerne, men også kan styrke læreruddannelsen,« siger Ane Qvortrup, professor på Syddansk Universitet og forperson for udvalget ’DFF | Tematisk forskning – Læring og trivsel i grundskolen’, som har vurderet alle ansøgningerne og udvalgt hvilke projekter, der får bevilling.
Under temaet ’Læring og trivsel i grundskolen’ har det igen i år været muligt at søge midler hos Danmarks Frie Forskningsfond til forskningsprojekter, der styrker den praksisnære forskning og giver ny viden om læring og trivsel i grundskolen. I år har der i opslaget været endnu større fokus på, at projekterne er praksisnære. Det vil sige, at forskningsprojekterne skal være med til at give ny viden om og pege på løsninger til konkrete problemer, og at de skal involvere både forskere og andre aktører, f.eks. myndigheder, lærere eller uddannelsesinstitutioner, i et samarbejde.
Se de fem forskningsprojekter under ’Læring og trivsel i grundskolen' i 2025 her.
Blandt de støttede forskningsprojekter er der bl.a. fokus på, hvordan elevers modersmål påvirker deres muligheder for at lære matematik, hvor udbredt kønsbias er i skolen, og hvordan fremkomsten af kunstig intelligens stiller nye krav til elever, hvis de skal blive reflekterede skrivere og læsere.
Et af projekterne fokuserer også på, hvordan kan vi bedre kan støtte skoler og lærere i at imødekomme børn med udviklings- eller adfærdsmæssige forstyrrelser.
Der tages forbehold for ændrede bevillingsbeløb og antal bevillinger ved den kommende administrative gennemgang.
Danmarks Frie Forskningsfond har modtaget i alt 37 ansøgninger til ’Læring og trivsel i grundskolen’, og der er uddelt midler til 5 projekter. Succesraten er 14% målt på antal ansøgninger.
’Læring og trivsel i grundskolen’ er ét blandt de 12 politisk fastsatte temaer, som Danmarks Frie Forskningsfond skal uddele midler til i 2025.
Danmarks Frie Forskningsfond har siden 2018 udmøntet forskningsbevillinger inden for politisk fastsatte temaer, som er finansieret ved årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.
Programmerne er åbne for ansøgninger fra alle videnskabelige områder, der kan bidrage med viden til temaet. Politisk prioriteret, tematisk forskning fungerer som et supplement til den frie, uafhængige forskning, der er baseret på forskernes egne nysgerrighedsdrevne initiativer.
Karen Marie B. Vølund, kmbv@ufm.dk / tlf. 72 31 89 31
Berit Bader Lemming, bbl@ufm.dk / tlf. 72 31 95 08
Tine Lindenskov Bækgaard, tsbd@ufm.dk / tlf. 72 31 83 79