Hvordan opretter jeg en ansøgning?

Når du har fundet ud af, hvilket af fondens virkemidler der passer til din idé, og om du opfylder kravene i opslaget, kan du gå i gang med at skrive din ansøgning. Du kan påbegynde din ansøgning i e-grant ca. tre måneder før ansøgningsfristen, og vi anbefaler at gå i gang i så god tid som muligt.

Opret en brugerprofil

Ansøgningen skal oprettes og indsendes i e-grant af den forsker, der er ansvarlig for projektet og ansvarlig over for fonden i forhold til det ansøgte projekt (dvs. ansøger). 

Inden du kan sende en ansøgning til Danmarks Frie Forskningsfond, skal du oprette dig som bruger i ansøgningssystemet e-grant.  

Vælg ”Opret en ny e-grant bruger” for at oprette dig som bruger. 

Hvis du allerede har en brugerprofil, kan du blot logge ind i systemet. 

Opret ansøgning

Når du er logget ind i e-grant, skal du vælge fanen ”Søgemuligheder”. Her kan du vælge mellem de virkemidler, som er åbne for ansøgninger. Hvis virkemidlet udbydes af flere faglige råd, skal du være opmærksom på at vælge det faglige råd, som du ønsker at ansøge. Du kan fremfiltrere dette under ”Fagområder”. 

Når du har valgt det virkemiddel, som du ønsker at ansøge, kan du oprette en ansøgning. Du skal herefter gennemgå en række trinfor at udfylde ansøgningsblanketten. Disse trin varierer afhængigt af, hvilket virkemiddel du søger. Du bør derfor åbne ansøgningsblanketten i god tid, så du kan danne dig et overblik over hvilke informationer, du skal angive. 

Når du anvender fondens ansøgningssystem e-grant, er det dit ansvar: 

  • At vælge den korrekte ansøgningsblanket.
  • At udfylde ansøgningsblanketten korrekt og sikre, at oplysningerne er korrekte.
  • At sikre at indholdet i de påkrævede bilag er korrekt, og at bilagene er vedhæftet ansøgningen.
  • At ansøgningen er indsendt til fonden inden udløbet af den ansøgningsfrist, der er angivet for det relevante virkemiddel.

Min ansøgning er tværrådslig – hvordan ansøger jeg?

Du kan søge om tværrådslig behandling af din ansøgning, hvis du mener, at ansøgningen emnemæssigt ikke kan begrænses til ét fagligt råd. Hvis du mener, at din ansøgning ud fra en faglig betragtning bør blive behandlet af mere end ét fagligt råd, skal du gøre følgende:

  • Du indsender kun én ansøgning, inkl. alle obligatoriske bilag. Når du starter udarbejdelsen af din ansøgning, skal du vælge det faglige råd, som du ud fra opslagets beskrivelse af rådenes faglige dækning og grænseflader vurderer, er mest centralt for ansøgningen (hovedrådet). Se evt. siden Hvilket fagligt råd skal jeg vælge?
  • I ansøgningsblanketten skal du vælge hvilke øvrige råd, du ønsker din ansøgning behandlet af, samt begrunde, hvorfor disse råd søges.
  • I projektbeskrivelsen skal du sandsynliggøre, hvordan du som leder af projektet vil sikre inddragelse af de forskellige fagligheder, som gennemførelsen af projektet forudsætter. Vær opmærksom på, at bilagskrav i ganske få tilfælde kan variere mellem de faglige råd. Læs derfor beskrivelsen af bilagskrav i bilagsoversigterne og under hvert virkemiddel grundigt. Hvis du er i tvivl om vilkårene, kan du kontakte DFF’s sekretariat .

DFF | Det Tværrådslige Udvalg afgør, hvordan din ansøgning vil blive behandlet. Læs mere på siden om Tværrådslig bedømmelse.  

Bemærk, at der ikke kan søges om tværrådslig behandling til fondens tematiske virkemidler. 

Kan jeg rette i min ansøgning?

Du har mulighed for at genåbne og genindsende din ansøgning indtil ansøgningsfristen. Fonden behandler altid den seneste udgave af din ansøgning indsendt inden ansøgningsfristen, dvs. hvis du allerede har indsendt ansøgningen, efterfølgende lavet rettelser og ikke fået indsendt rettelserne inden ansøgningsfristen, vil fonden ikke behandle dine rettelser, men den senest indsendte ansøgning inden for ansøgningsfristen.

Det er ikke muligt at rette i ansøgningen efter ansøgningsfristen for virkemidlet. 

Spørgsmål til e-grant

Har du brug for hjælp til at benytte e-grant, kan du finde hjælp på UFM’s hjemmeside

Har du spørgsmål til e-grant, skal du kontakte e-grant supporten.

Spørgsmål til din ansøgning?

Kontakt sekretariatet
Hverdage kl. 09.00 - 12.00
Tlf.: +45 72 31 82 00
E-mail: dff-opslag@ufm.dk

Spørgsmål til e-grant?

Kontakt e-grant support
Hverdage kl. 09.00 - 12.00
Tlf.: +45 33 92 91 90
E-mail: support.e-grant@ufm.dk 

Har du brug for hjælp til at benytte e-grant, kan du finde hjælp på UFM’s hjemmeside