Forskning i læring og trivsel i grundskolen

Det politisk fastsatte tema skal støtte forskningsprojekter inden for læring og trivsel i grundskolen, som skal udføres af flere forskere (ansøger og Co-PI).

Vær opmærksom på 

På denne side præsenteres de overordnede rammer for virkemidlet. Det fulde opslag af Tematiske Midler 2025 kan tilgås her eller under ”Dokumenter” i højre kolonne. Du bedes læse dette, inden du ansøger DFF om midler. I tilfælde af uoverensstemmelser mellem hjemmeside og tematisk opslag er det tematiske opslag gældende. 

Beskrivelse af temaet

Det fremgår af den politisk fastsatte aftaletekst, at ”der er afsat 34,6 mio. kr. under DFF med henblik på at styrke praksisnær forskning og tilvejebringe ny viden om læring og trivsel i grundskolen.

Grundskolen omfatter den del af skolesystemet, der varetager undervisningen af børn i skolealderen, dvs. det niårige grundskoleforløb samt børnehaveklasses- og 10. klassesforløb. Forskningen kan omhandle undervisning, læring og trivsel i relation til den offentlige såvel som den private skolegang.

Midlerne skal bl.a. understøtte anvendelsesorienteret forskning i veje til inkluderende læringsmiljøer, der kan understøtte forandringsprocessen mod en mere inkluderende grundskole, samt forskning i, hvordan digitalisering og skærmbrug påvirker elevers læringsproces og -udbytte samt trivsel. Endvidere skal midlerne understøtte forskning i matematikvanskeligheder og talblindhed. Initiativet skal samtidig være med til at understøtte et styrket videngrundlag for læreruddannelsen ved at skabe en tættere sammenhæng mellem forskningen, læreruddannelsens indhold og skolens praksis.

Initiativet kan også understøtte forskning i bæredygtig didaktik, pædagogik og undervisning (dvs. i relation til klimamæssig bæredygtighed mv.). Endvidere kan midlerne understøtte forskning i ulighed mellem kønnene i forhold til bl.a. læring, trivsel og uddannelsesvalg.”

DFF stiller krav om, at ansøgninger til temaet skal være praksisnære forskningsprojekter, dvs. forskning, der har som formål at løse konkrete problemer i virkelige situationer, og som involverer forskere og praksis i et samarbejde omkring at udvikle viden, der er både teoretisk funderet og praktisk anvendeligt. Praksisnær forskning kan bedrives med anvendelse af forskellige metoder, der knytter sig til den lokale og konkrete praksis, som forskningen vedrører. DFF anvender ingen bestemt definition af, hvilke metoder der anvendes til at udføre den praksisnære forskning, og opslaget er åbent for såvel teoretiske som empirisk orienterede, praksisnære forskningsprojekter. I appendikset til ansøgningen skal du redegøre for, hvordan forskningsprojektet er praksisnært og argumentere for projektets relevans for det konkrete praksisfelt, som forskningsprojektet vedrører. Forskningsprojektet skal i videst muligt omfang indebære et samarbejde med relevante aktører 

fra praksisfeltet før, under og efter forskningsprojektet, således at projektets resultater kan indlejres og omsættes i – og dermed potentielt forandre – praksisfeltet. Relevante aktører kan eksempelvis være myndigheder (f.eks. kommuner), uddannelsesinstitutioner eller frontmedarbejdere og ledere, som arbejder i det konkrete praksisfelt.

Der kan søges om forskningsprojekter med en beløbsramme på op til 5.000.000 kr. ekskl. overhead/administrationsbidrag. Inden for den øvre beløbsramme på 5.000.000 kr. ekskl. overhead/administrationsbidrag vil der kunne ansøges og bevilges forskningsprojekter af forskellig størrelse.

Der gælder følgende temaspecifikke krav til din ansøgning:

  • Indholdet af din ansøgning skal være praksisnær forskning og indeholde samarbejde med et relevant praksisfelt (jf. beskrivelsen ovenfor). Bemærk det særskilte vurderingskriterium i afsnit 4 af det tematiske opslag.
  • I appendikset til din projektbeskrivelse skal du redegøre for, hvordan din ansøgning adresserer opslagets tema om læring og trivsel i grundskolen, samt hvordan din ansøgning lever op til kravet om at være praksisnær forskning.

Rammer

Krav til ansøger og Co-PI

Projektet skal ledes af en ansøger og en navngiven Co-PI. Ansøger er hovedansvarlig over for fonden i tilfælde af en bevilling. Du skal som både ansøger og Co-PI have opnået ph.d.-graden (eller tilsvarende kvalifikationer, f.eks. en positiv adjunktbedømmelse) på ansøgningstidspunktet.

Økonomi

Op til 5.000.000 kr. ekskl. overhead/administrationsbidrag

Projektvarighed

Varigheden af forskningsprojektet er op til fem år.

Projektstart

Tidligst: 1. marts 2026
Senest: 1. december 2026

Behandles af

DFF | Tematisk forskning - Forskning i læring og trivsel i grundskolen (tematisk udvalg)

Om ansøger og Co-PI

Projektet skal ledes af en ansøger og en navngiven Co-PI. Ansøger er hovedansvarlig over for fonden i tilfælde af en bevilling.

Du skal som både ansøger og Co-PI have opnået ph.d.-graden (eller tilsvarende kvalifikationer, f.eks. en positiv adjunktbedømmelse) på ansøgningstidspunktet. Både ansøger og Co-PI’s hidtidige resultater vil blive vurderet i relation til deres karriereforløb og i relation til de videnskabelige udfordringer i det ansøgte projekt. Hvis du som ansøger ikke er lektor eller lektorbedømt og søger om midler til forskeruddannelse som en del af det samlede projekt, skal du redegøre for, hvordan vejledningen kan gennemføres, og hvordan den forskerstuderendes faglige tilknytning til projektet bliver sikret.

Ansøger og Co-PI skal indgå i et relevant og forpligtende samarbejde om et fælles forskningsprojekt. Rollefordelingen i forskningsprojektet mellem ansøger og Co-PI skal fremgå klart af ansøgningen.

Om ansøgningen

Forskningsprojektet skal udføres af flere forskere, herunder både en ansøger og en Co-PI. DFF lægger vægt på, at forskningsprojektet involverer eksempelvis ph.d.-studerende og postdockandidater i relevant omfang.

Forskningsprojektet skal være kendetegnet ved at være et koordineret og forpligtende samarbejde om en velafgrænset problemformulering. Forskningsaktiviteterne skal skabe synergi mellem eventuelle delprojekter.

Forskningsprojektet skal være af høj international kvalitet og indeholde internationalt samarbejde i relevant omfang. Hvis forskningsprojektet er indlejret i en særlig lokal kontekst, forventes det, at projektet argumenterer for den eventuelle, begrænsede internationalisering. DFF forudsætter under alle omstændigheder, at forskningsprojektet relaterer til den internationale state of the art inden for deres område.

Du kan søge om midler til ph.d.- og postdocstipendier, når disse er velintegrerede og udfylder en tydelig, selvstændig funktion i forskningsprojektet. Indlejrede postdockandidater skal have opnået ph.d.-graden eller have opnået kvalifikationer, der kan sidestilles med den (f.eks. positiv adjunktbedømmelse) inden for de seneste 4 år før udløbet af ansøgningsfristen. Orlovsperioder skal fratrækkes (se afsnit 5.3.5 i det tematiske opslag). Hvis en navngiven postdockandidat er ph.d.-studerende på ansøgningstidspunktet, skal der vedlægges en erklæring fra vejleder om aflevering af ph.d.-afhandlingen inden for 6 måneder efter ansøgningsfristen. Du skal redegøre for den påtænkte rekrutteringsproces, hvis du i ansøgningen søger om midler til unavngivne ph.d.-studerende og/eller unavngivne postdocstipendiater.

Alle opførte projektdeltageres rolle (VIP, TAP og uanset lønmidler eller ej) skal være tilstrækkeligt balanceret og deltagernes konkrete rolle skal være beskrevet og retfærdiggjort.

Yderligere information

Tidslinje

Frist 3. juni 2025 kl. 12.00
Beslutning September 2025
Forventet svar September 2025

Dokumenter

Skabeloner

Budgetskabelon downloades i e-grant.

Spørgsmål til din ansøgning?

Kontakt sekretariatet
Hverdage kl. 09.00 - 12.00
Tlf.: +45 72 31 82 00
E-mail: dff-opslag@ufm.dk