Nyhed
Bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond indkalder hermed forslag til ét medlem af Danmarks Frie Forskningsfond | Sundhed og Sygdom med frist mandag den 16. januar 2023 kl. 16.00.
Den ledige plads i Danmarks Frie Forskningsfond | Sundhed og Sygdom er inden for følgende område:
Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) har en fondsfunktion og en rådgivningsfunktion. Fonden har til opgave at styrke kvaliteten af dansk forskning ved at yde tilskud til konkrete forskningsaktiviteter baseret på forskernes egne initiativer og har derudover mulighed for at udmønte midler til tematisk forskning. Fondens rådgivning sker efter anmodning eller på eget initiativ. Derudover skal fonden bidrage til at styrke formidlingen og anvendelsen af forskningsresultater. Danmarks Frie Forskningsfond består af en bestyrelse (en formand og otte medlemmer) og fem faglige forskningsråd (12-18 medlemmer). De fem faglige forskningsråd er:
Samtlige 84 medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse og faglige forskningsråd skal være anerkendte forskere, dvs. personer der i en årrække på videnskabeligt plan aktivt har beskæftiget sig med forskning, og som er på mindst lektor- eller seniorforskerniveau. Samtlige medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) udpeges i deres personlige egenskab, og der lægges vægt på en bred erfaring inden for både dansk og international forskning. Danmarks Frie Forskningsfond ser gerne flere DFF-medlemmer med baggrund fra erhvervslivet.
Medlemmerne til de faglige forskningsråd udpeges, så der i det enkelte faglige forskningsråd er en bred faglig dækning inden for rådets virke. Derudover tilstræber DFF en sammensætning af det enkelte faglige råd med en jævn fordeling af medlemmer i forhold til køn, institutioner (offentlige som private) og forsknings-miljøer fra forskellige dele af landet - uden at gå på kompromis med fagligheden.
Medlemmer af Danmarks Frie Forskningsfonds faglige forskningsråd, herunder formændene, kan ikke samtidig sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, bestyrelsen for Danmarks Grundforskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond eller bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond.
Bestyrelsen har mulighed for at supplere de indkomne forslag til kandidater til de faglige forskningsråd med henblik på at sikre en bred dækning som beskrevet ovenfor i tilfælde af, at der er foreslået få kandidater.
Der ses gerne forslag til kandidater til bestyrelsen og fagråd med en eller flere af nedestående erfaringer:
For fagrådsmedlemmer er det ligeledes vigtigt med en bred forskningsmæssig erfaring, der gør det muligt for det enkelte medlem at vurdere ansøgninger uden for eget ekspertiseområde.
Møder i bestyrelsen og forskningsråd foregår på dansk. Det er derfor en forudsætning, at DFF-medlemmer kan læse og forstå dansk, mens skriftlige og mundtlige bidrag til drøftelsen for DFF-medlemmer, der foretrækker det, kan foregå på engelsk.
Forslag sendes elektronisk sammen med kandidatens CV og publikationsliste (i én pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor), en samtykkeerklæring fra kandidaten om behandling af personoplysninger (en pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor) og en motivation for kandidaten (en pdf-fil navngivet med kandidatens fulde navn; se nedenfor).
Derudover skal følgende informationer være klar, inden forslag kan sendes ind elektronisk: Kandidatens fulde navn, som også skal fremgå af CV’et (korrekt angivet med æ, ø og å), fødselsår, universitetsgrad, e-mailadresse, stilling, titulering (spørg kandidaten, hvordan vedkommende vil tituleres) og ansættelsessted. Derudover skal man have sikret sig, at kandidaten kan læse og forstå dansk, mens skriftlige og mundtlige bidrag til rådsdrøftelsen for DFF-medlemmer, der foretrækker det, kan foregå på engelsk, jf. ’Krav til kandidaten’ ovenfor.
Elektronisk fremsendelse af forslag
Alle kandidater skal være adspurgt, inden forslag indsendes.
CV og publikationsliste
CV og publikationsliste skal være på dansk eller engelsk.
CV’et (maks. to sider) skal indeholde den foreslåede persons nøjagtige institutions-adresse (på dansk for danske institutioner evt. i parentes efter det engelske navn i et engelsksproget CV) og oplysninger om uddannelse, beskæftigelse, hædersbevisninger, akademiske resultater, forskningsmæssige nøgleområder, projektledelse og vejledning. CV’et må ikke indeholde fortrolige oplysninger (f.eks. CPR-nummer), og orlovsperioder undtaget barsels- og adoptionsorlov angives uden yderligere specificering.
Publikationslisten skal indeholde udførlige referencer til publikationer fra de seneste fem år og gerne opdelt på peer-reviewed og øvrige videnskabelige indlæg samt angivelse af det fulde antal publikationer.
Pdf-filen med CV og publikationsliste navngives med kandidatens fulde navn, XXX, således at navnet bliver ’CV-XXX’.pdf’.
Samtykkeerklæring fra kandidaten om behandling af personoplysninger
Formularen Samtykkeerklæring for kandidater foreslået til Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse og faglige forskningsråd (Filnavn: DFF-Samtykke til brug af kandidatens personoplysninger) underskrives af kandidaten, dateres og skannes. Pdf-filen navngives med kandidatens fulde navn, XXX, således at navnet bliver ’Samtykke-XXX’.pdf’. Formularen er vedlagt indkaldelsen og ligger endvidere på DFF’s hjemmeside. Det fremgår af samtykkeerklæringen, hvad der skrives under på.
Kandidater uden samtykkeerklæring til behandling af kandidatens personoplysninger vil ikke komme i betragtning.
Motivering for kandidaten
Der skal sendes en motivering med til forslaget til en kandidat. Pdf-filen med motiveringen navngives ’M-XXX.pdf’.
Forslagene skal være Uddannelses- og Forskningsstyrelsen i hænde senest mandag den 16. januar 2023 kl. 16.00.
Udpegning
Bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond vil udpege rådsmedlemmet til den ledige plads i DFF | Sundhed og Sygdom (FSS) på møde d. 9. februar 2023. Det udpegede FSS-medlem vil blive kontaktes umiddelbart efter bestyrelsesmødet og indkaldt til et virtuelt informationsmøde. Der lægges op til, at det nye FSS-medlem indgår i rådets ansøgningsbehandling umiddelbart efter sin indtræden.
Information om behandling af personoplysninger i forbindelse med udpegningen af fagrådsmedlemmer kan tilgås via nedenstående link.
Information om behandling af personoplysninger
Evt. spørgsmål vedr. ovenstående kan rettes til fuldmægtig Vibeke Kalsbeek (+45 7231 8335, vka@ufm.dk).
Generelle spørgsmål vedr. Danmarks Frie Forskningsfond kan rettes til kontorchef Jesper Risom (+45 2363 9410, DFF_forvaltning@ufm.dk)